Actie, aan de slag! - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Niek - WaarBenJij.nu Actie, aan de slag! - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Niek - WaarBenJij.nu

Actie, aan de slag!

Door: aniquevangrinsven

Blijf op de hoogte en volg Niek

13 Maart 2012 | Nicaragua, Granada

Na vier weken Spaanse les en een beetje genieten van het leven hier is het echte werken begonnen. De eerste week stage is achter de rug en ik moet zeggen het was vermoeiender dan ik had verwacht. Ofja vermoeiend, zoveel verschillende indrukken die ik heb mogen zien, echt heel anders als in Nederland. Zes klassen van verschillende leeftijden in één ruimte, waar waren me oordoppen? Nee grapje maar wat een herrie!
Alhoewel de mensen erg vriendelijk zijn, heb me de eerste paar dagen wel een beetje een huisdier gevoeld. Alle kindjes willen je aanraken, aaien en zitten aan je haren en houden je continu in de gaten. Toch eens weer wat anders hé.

De eerste week vooral bezig geweest met observeren van de verschillende klassen. Daarbij ook spontaan een paar keer Engelse les moeten geven. Maar oei oei oei dat lijkt echt makkelijker dan je denkt. Moet je nagaan; je denkt in het Nederlands, moet praten in het Spaans en schrijven in het Engels tja daar gaan je hersenen wel even van kraken maar uiteindelijk lukt het wel. Maar erg grappig om te zien hoe enthousiast ze allemaal zijn.
Maar met observeren ga ik me stage natuurlijk niet redden, actie in de tent! Nu ik een beetje een indruk heb wat de gang van zaken is ben ik me gaan focussen op wat ik precies wil gaan doen. Aangezien de leraren aan hebben gegeven dat het geven van discipline aan de kinderen lastig is, ga ik me daar de komende maanden op concentreren. Kinderen komen te laat of komen helemaal niet, ze lopen van hun plek af, luisteren niet, met ander woorden: zijn totaal andere dingen bezig alles behalve met de les. Maar hoe kan je daar als leraar het beste mee omgaan? Aan mij de taak om het te gaan onderzoeken. Ben erg benieuwd, maar veel zin in om aan de slag te gaan!

Vorige week vrijdag bestond Carita Feliz 11 jaar, ik heb serieus me ogen uitgekeken en erg genoten. Voor de ochtend en de middaggroep hadden ze allebei een piñata gemaakt. De kinderen mochten om de beurt een paar keer met een knuppel tegen dat ding aanslaan totdat het snoep eruit vloog. Maar zo makkelijk kwamen ze er niet vanaf ook moesten ze erbij dansen. Ik gok een meisje van 5 jaar die kon heel haar lichaam laten trillen helemaal omlaag tot aan de grond. Nou wil ik dat kunnen dan moet ik hier nog veel tijd in gaan halen want dat gaat me dus echt never nooit lukken. De dag werd afgesloten met een Miss-verkiezing, zo leuk om te zien hoe zelf de kleintje kindjes helemaal op zijn gedost tot make-up en hoge hakken toe.

Vorig weekend naar Rivas geweest een stad 2uur rijden in een bus vol met Nicaraguanen. Normaal zijn ze hier allemaal van het rustig aan maar deze buschauf moet denk nodig plassen ofso maar hard dat ie reed. Daarna toch maar lekker rustig aangedaan, op het strand gezeten en ’s avonds een klein cafétochtje gehouden waar we eindigde in een kroeg met alleen maar locals. We waren in ieder geval een leuke bezienswaardigheid en over de aandacht mochten we niet klagen.

Sinds een week het gastgezin achtergelaten met twee nieuwe vissen en een taart (waarvan ik nog steeds niet weet hoe die smaakt) en het ingeruild voor hostel Mexicano, voor de locals hier hostel Barbie aangezien hier 5 Nederlandse meiden wonen. Daarnaast vind ik het heerlijk om zelf boodschappen te mogen doen en te koken. De huisbasis is echt een moedertje en klets de oren van je hoofd.

Vandaag maar een dagje vrij gepakt aangezien het plan voor mijn gehele stage op papier moest komen te staan. Mijn Nederlandse versie was zo gepiept maar ik heb werkelijk heel de dag aan de Spaanse vertaling gewerkt. Één hele dag voor een kantje Spaans, nou met het A2 niveau wat op mijn diploma staat bewijs ik maar weer hoe goed ik erin ben. Ik hoop echt dat me begeleidster het een beetje begrijpt anders wordt het woensdag maar weer veel gebarentaal.
Donderdag mogen we waarschijnlijk huizen gaan bezoeken van de kindjes, maar of dit doorgaat tja dat is nog de vraag? Aangezien de mensen hier zijn van het mañana mañana mañana, oftewel het komt allemaal, ben ik erg benieuwd!

En net voor de eerste keer naar Zumba geweest, erg leuk en best wel intensief. Niet verwacht dat ik er zoveel van zou gaan zweten maar wat wil je met 25 graden hé.
Morgen hebben we een soort van huisavond (haha zelf verzonnen). Elke dinsdag in de week verzinnen we weer wat anders maar morgen staat het geheel in het teken van het chocoladefondueën. Kan nu al niet wachten!!

!Hasta la vista!

  • 13 Maart 2012 - 08:06

    Marij En Michel:

    Hey Anique,

    Ja, dan weet je eens hoe het is om voor een klas kinderen te staan, alleen hoef ik natuurlijk niet in het spaans te spreken en engelse les te geven!
    Het echte werk is dus begonnen, maar zo te horen gaat het je tot nu toe goed af! Alleen ......waar blijven die leuke foto's nou???

  • 13 Maart 2012 - 13:28

    Sanne Vink:

    Haa Anique!
    Erg leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Veeel plezier!xx

  • 13 Maart 2012 - 13:41

    De Boompjes:

    Hey Anique,
    Wat leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Wel heel intensief en inspannend ook. En ja dat Spaans he.
    Leuke foto's, dan krijgen we een goed beeld hoe het er daar aan toe gaat. Fijn dat je het zo goed maakt.

    Groetjes, van ons allemaal

  • 13 Maart 2012 - 14:32

    Diana:

    en ... wat is dat voor een beest ??

  • 13 Maart 2012 - 19:54

    Peter&Caroline:

    Eindelijk aan de slag met die kinderen, en wij denken dat je dat ook gaat lukken. Alleen niet alles overhasten, a'lles heeft z''n tijd nodig
    tranquilo dus. groetjes xxx

  • 14 Maart 2012 - 16:32

    Marèl:

    Hee Nieky!
    wat een leuk verhaaltje weer!
    wat leuk hoe dat daar allemaal gaat zeg! zal wel effe wennen zijn met zoveel kinderen om je heen! maar je spaans zal snel beter worden! ik weet het zeker! success meiss! je kunt t!

    lots of kisses from Holland!!hihi

  • 14 Maart 2012 - 21:32

    Rianne (van Kimber):

    Hee Anique,

    Ja leuk al die kiendjes die naar je moeten luisteren, da wordt een leuk klusje. Met wat humor lukt je dat vast wel! En och tijd zat, de dagen komen na elkaar he! Fijn dat je boodschappen en koken leuk vindt, daar zullen de anderen dmes van het barbiehuis ook wel van genieten! Anique heel veel plezier en doe alle meiden de groetjes en passen jullie goed op jezelf en elkaar!

    Groetjes Ed en Rianne

  • 22 Maart 2012 - 17:52

    De Doelekes:

    He meisie ( lekker bruin!!!), gaat wel goed als ik dit allemaal lees, kun je er zelf ook van genieten ?
    De weken vliegen voorbij je bent alweer zo'n 6 weken weg.
    We komen wel steeds korter bij elkaar Qua temperatuur dan, deze stijgt hier ook.
    Die andere 132 dagen zullen ook wel voorbij vliegen.
    En.....hoe is het uitgaansleven daar, leer je daar ook nog iets van, of heb je er geen tijd voor ( wat ik me niet kan voorstellen gezien de foto's zwembadje... terrasje..) en in de liefde is er maar een taal dus dat kan niet het probleem zijn.
    Wij wensen je in ieder geval heel veel plezier, een goeie stage en een mooie onvergetelijke tijd en ........ dont worry, be happy

    van alle Doelekes



  • 01 April 2012 - 15:17

    Opa &oma Westerlaken:

    hoi anique,
    het gaat al weer redelijk goed sinds ik uit het ziekehuis ben.
    je verhaaltjes op de computer zijn leuk om te lezen!
    hopelijk zullen wij er nog veel lezen,
    maar wij kijken iedere keer ook opa leest mee.
    bedankt voor je mooie stukjes en prettige paasdagen.
    groetjes van ons.
Niek

Actief sinds 03 Jan. 2012
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 24120

Voorgaande reizen:

02 Februari 2012 - 01 Augustus 2012

Op weg naar de andere kant van de wereld!

Landen bezocht: