Pura vida! - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Niek - WaarBenJij.nu Pura vida! - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Niek - WaarBenJij.nu

Pura vida!

Door: aniquevangrinsven

Blijf op de hoogte en volg Niek

01 Juni 2012 | Costa Rica, San José

Mijn excuses voor het lange wachten mensen want het is denk alweer een maand of anderhalf geleden dat ik mijn verhaaltjes met jullie heb gedeeld. Ik kreeg zelfs al een herinnering in me mailbox of ik een onbewoond eiland had ontdenkt, wees gerust dat is mij niet gelukt.

Allereerst wil ik iedereen bedanken voor de felicitaties en de vele lieve kaartjes die ik heb mogen ontvangen! Mijn verjaardag gevierd zoals ik de zondagen in Nederland vier; lekker ontbijtje ’s ochtends gekregen, beetje geluierd heel de dag en tenslotte de dag afsloten met een heerlijk etentje a la Nica. De zondag ervoor al m’n verjaardag gevierd aangezien de huisbazin ons had meegenomen naar een eiland in het meer waar de verjaardag van Esmee (huisgenootje) en ik uitgebreid werd gevierd. De super zoete Nicataart en de piñata mochten daar natuurlijk niet aan ontbreken. Maar ik hoor jullie al denken: oooh een pinata kapotslaan, appeltje eitje! Maar hier in Nica gaat het toch allemaal een beetje anders. Hier in Nica is namelijk de traditie dat men een blinddoek om doet, een muziekje opzet, danst en probeert de pinata te raken terwijl iemand deze op en neer beweegt met een touw. Met andere woorden: niet onmogelijk maar wel een ontzettend grappig gezicht om te zien.

Maar genoeg over dit alles…Nog ver voor me verjaardag, ongeveer 3 weken ervoor, zijn mams, paps en broertje lief me op komen zoeken hier in verweggiestan. Ik moet bekennen dat ik in het begin erg moest wennen om in een keer na 3 maanden bekende gezichten te zien. Met een welkomstbordje ze opgewacht op het vliegveld wat ze totaal niet hadden verwacht. ’s Avonds nog wat gedronken om vervolgens met de mannen Koninginnenacht te vieren. Een geslaagde avond met op het einde een rits aan echte Nederlandse klassiekers waarbij de dansvloer werd veroverd door de Nederlanders. De Nica’s toekijkend vanaf de kant hoe wij gewent zijn om deze dag te herdenken. Dat was eigenlijk wel een fotomomentje waard.
De dag erna lekker lopen niksen op Laguna de Apoyo, de volgende dag een dagje Granada gedaan waarbij we van boodschappen op de markt een Nicamaaltijd hebben gekookt. Dinsdag de Mombacho vulkaan bewandeld en woensdag naar Leon getoefd om daar de twee plaats van de Try Before You Die-lijst aan te gaan. Met andere woorden: sandboarden vanaf een vulkano. Ontzettend gaaf, echt een aanrader voor iedereen die geen last heeft van hoogtevrees en niet vies is van zwart zand!
Donderdag me stage bezocht en naar Masaya geweest om daar enkele souvenirtjes te halen voor thuis. Het resultaat: een hangmat die nu in Nederland op mij aan het wachten is.
Helaas de vulkaan niet kunnen bezichtigen aangezien daar een paar dagen ervoor een explosie heeft plaatst gevonden. Ja jongens zo nu en dan gebeurd hier ook iets spannends. En toen was het alweer vrijdag, de dag dat ze alweer vertrokken naar het koude kikkerlandje.
Een korte vakantie waarbij mams na 5 dagen nog steeds niet wist hoe ze de rekening moest vragen (=la cuenta) en daardoor maar een eigen woord verzon: la conté corte. Paps maar blijven aan het hijgen en zuchten van het veel te warme weer en Rick liep met zijn hypermoderne BlackBarry over straat. Kortom: drie echte toeristen dus!

Vliegen we weer drie weken vooruit, afgelopen week dus, er even lekker een weekje tussenuit gepiept naar Costa Rica. Samen met Kimber en Jeanine een 4x4 auto gehuurd zonder 4x4, oftewel dus een Toyotaatje. 3 meiden in een toyotaatje yaris door Costa Rica, tja dat zegt eigenlijk al genoeg..Maar nee t was ontzettend gaaf om met z’n drieën een beetje rond te toeren en wel zien waar we terecht kwamen. 2 natuurgebieden bezocht: Monteverde, het nevelwoud van Costa Rica waarbij je dus tussen en boven de wolken loopt. Manual Antonio waar je de mooie stranden hebt met alleen maar toeristen, die mij deed herinneren aan mijn vakantie in Rimini.
Ik heb nog nooit op zo’n vakantie zoveel dieren gezien. Als ik had geweten voordat ik überhaupt naar Nicaragua kwam dat ik oog in oog zou komen te staan met een tarantula (een spin) dan had ik mezelf vierkant uitgelachen, maar ik heb m toch in levende wijzen mogen ontmoeten. Verders nog apen, slangen, luiaards, krabben met de vlag van Nederland op hun lijf, wandelende takken zo lang als mijn onderarm, wasbeertjes, schorpioenen en niet te vergeten glow in the dark paddenstoelen gezien.

En nu weer back to real work, want er is nog zat te doen. Mijn beloningssysteem wordt nu in werking gezet dus ik ben erg benieuwd hoe dit uit gaat pakken. Ook ben ik bezig met een handleiding over discipline. Deze handleiding zal bestaan uit aanbevelingen over het geven en controleren van discipline in de klas.
Daarnaast weten Kimber en ik wat me met al het ingezamelde , €800, gaan doen. We hebben aan de zes verschillende docenten gevraagd wat ze tekort kwamen tijdens hun lessen. Vooral spullen voor handvaardigheid en gymlessen waren erg geliefd. Aangezien nu één keer in de week de bestelling komt en het principe geld op = op, maken we bakken voor iedere docent waar al die benodigdheden in zitten. Super bedankt allemaal voor jullie bijdrage!!
Het enige wat ik nog graag kwijt wil is…Pura Vida mensen!! live the good life in het Costarikaans
Oftewel in het Nederlands: Hakuna Matata

Hasta luego!

  • 01 Juni 2012 - 21:09

    Caroline:

    He Anique, Wat een leuke foto's
    Ja dat was weer lang geleden weer zo"n spannend verhaal. Mooi joh.
    Maar nog spannender en leuker de week die we bij ons meidje hebben mogen zijn. En hoe! Maar jouw laatste weken zijn ook heftig geweest.
    Een lief klein spinnetje, slangen en een half oerwoud. Ontzettend mooi allemaal. Ik zou zo weer terug willen.
    Verwen de juf en meester op jullie school maar flink, dan kunnen ze de komen jaren weer vooruit. EN......live the good live LIVE THE GOOD LIFE!!
    Groetjes Ons Mamxx

  • 08 Juni 2012 - 18:57

    Oma Westerlaken:

    en

    wat hebben jullie een mooie vakantie
    gehad daar krijg je nooit de kans meer
    voor en wat is de natuur daar mooi en zeker ok heel warm nou ben je zeker weer bij de kindjes maar de tijd begint al aardig op te schieten nog geen 2 maanden meer ga nog maar genieten
    en nog veel sucses met je werk hier gaat alles goed en de examens zijn al klaar nu nog afwachten groetjes
    opa en oma

    at heb je een mooie vakantie gehad

  • 09 Juni 2012 - 17:44

    Rianne:

    Hoi Anique,

    Weer een mooi verhaal van al je avonturen! Het was prachtig om jullie 5 dagen te mogen op zoeken, het was een geweldige ervaring, die we noooooooit zullen vergeten! Een stimulans om meer van de wereld te zien!? Maar we hadden dan ook geweldige reisleidsters en dat maakt het wel veel gemakkelijker! Geweldig die natuur en beesten in Costa Rica!
    Anique geniet ern nog even van!

    Groetjes Ed, Kay en Rianne

  • 12 Juni 2012 - 13:55

    Boompjes Uit Nuland:

    Hoi Anique,

    Wat een avonturen heb je al beleefd.
    Het is iedere keer weer een hele belevenis en mooi om te lezen hoe het jullie daar vergaat.
    Ik zag dat je over 50 dagen alweer terug bent, wat vliegt de tijd. Nog even genieten en werken, want voor je het weet is het alweer augustus.
    Alle goeds vanuit hier,

    Groetjes Jos,Jet, Marlous,Joost, Luuk

  • 24 Juni 2012 - 16:54

    Opa En Oma:

    anique

    hoe gaat het al even niets van jullie gelezenwe waren op bezoek en we kregen kersen vla van ons aniqueen hij was heel lekker dat jij daar nog aan gedacht had daarom was hij nog lekkerder hier is alles goed en de vakantie is al in zicht nou moet het nog
    mooi weer worden we hebben hier nog maar enkele moie dage gehad maar we hopen

    groetjes oma en opa
Niek

Actief sinds 03 Jan. 2012
Verslag gelezen: 528
Totaal aantal bezoekers 24106

Voorgaande reizen:

02 Februari 2012 - 01 Augustus 2012

Op weg naar de andere kant van de wereld!

Landen bezocht: